Om danskdansk

danskdansk laver samfundsrelevant teater, som afspejler det mangfoldige danske samfund. Vi arbejder på, at scenekunsten skal give plads til stemmer, perspektiver og historier, der åbner op for det ufortalte, og som forvandler stereotypen, fordommen og klichéen til mennesker af kød og blod; komplekse og flerdimensionelle.

Vi skaber scenekunst, der bygger bro på kryds og tværs af baggrunde, og vi stræber efter at skabe rum, hvor vi kan mødes i ligheder og lære af forskelle. Vi udvider dansk identitet og tager ejerskab.

Teatret drømmer om en scenekunstbranche, der er åben, modig og mangfoldig med bred repræsentation, da vi har alle brug for at se os selv spejlet i kunsten og kulturlivet.

Teatret deltager aktivt i at undersøge, finde og pege på strukturelle udfordringer og arbejder ligeledes på at finde konstruktive løsninger på, hvordan man kan gøre scenekunsten tilgængelig for flere kunstnere, etablerede og kommende, og for flere publikummer.

Kunstnerisk leder Sandra Yi Sencindiver (1980)
— Skuespiller / Instruktør / Manusforfatter
— Dansk-amerikansk-koreansk scenekunstner
— Én af grundstifterne af danskdansk (2009)
— Uddannet fra Skuespillerskolen ved Aarhus Teater (2007)

Sandra har arbejdet som skabende scenekunstner på små og store scener bl.a. Århus Teater, Det Flydende Teater, Østre Gasværk Teater, Teater Grob, Nørrebro Teater, Teater Rio Rose, Cantabile 2, Teatergrad og som skuespiller i tv og film, fx. på »Broen 4«, »Bäckström - kan man dö tv2 ganger?«, »The Wheel of Time« på Amazon Prime og er snart aktuel i den nye sæson af »Foundation« på Apple TV+.

Statens Kunstfond har præmieret Sandra Yi Sencindiver for sit arbejde som instruktør for forestillingen »Sorg - i børnehøjde« (Teatergrad) samt forestillingen »QUEENS« (danskdansk).

Sandra brænder for at skabe ligestilling og bred repræsentation i kulturlivet.

 

danskdansks bestyrelse
Manila Ghafuri (forperson), Marek Azoulay, Naima Yasin, Prince Henry Kwesi Asare og Tess Skadegård Thorsen

Manila Ghafuri, journaliststuderende (hun/hende)
Manila studerer journalistik på RUC. Hun er aktivist og kæmper for ligestilling, repræsentation og for at bringe oversete stemmer frem. Forperson for Rapolitics, podcastvært for radioprogrammet “ungdomsmagt” og stifter af foreningen ANaR, som har til formål at sætte fokus på Afghanistan.

Marek Azoulay, aktivist, debattør og projektleder (han/ham)
Marek er Bsc. i projektledelse, og læser Msc. innovation & business development. Han arbejder deltid med strategi i Deloitte, og er freelance moderator, taler og debattør. Han er bestyrelsesmedlem i Nyt Europa, medlem af højskolernes demokratinetværk og U.S. Embassy Youth Council. Marek har erfaring med kulturlivet fra brancheforeningen JazzDanmark, og som arrangør af festivaler, koncerter og sangskrivercamps. Derudover underviser han og optræder med dansegruppen WhackingDaze. Han har arbejdet med diversitet og mangfoldighed gennem to år i MinoDanmark.

Naima Yasin, podcastvært og sekretariatsleder (hun/hende)
Naima er medstifter, producer og co-vært af den populære og prisvindende podcast ”A Seat at the Table”. Naima er desuden også sekretariatsleder i SAGA, der er en partineutral ungdomsbevægelse med over 1.400 medlemmer, der arbejder på at fremme ungdommens mærkesager fri af partipolitik.

Prince Henry Kwesi Asare, sociologistuderende på københavns Universitet (Han/ham)
Prince er debattør, aktivist, model og oplægsholder. Han beskæftiger sig bl.a. med emner som diversitet, mangfoldighed, repræsentation, aktivisme, menneskerettigheder, ligestilling og inklusion. Han arbejder hos Roskilde Festival med organisation, engagement og social bæredygtighed og er bestyrelsesmedlem hos Another Life, der er  en non-profit forening, som arbejder for øget repræsentation og forbedrede vilkår for kvinder og minoriserede personer og grupper i den danske musikbranche på og bag scenen.

Tess S. Skadegård Thorsen, Ph.d. (Hun/hende)
Tess er en prisvindende forsker og internationalt anerkendt specialist i repræsentation og etik i medier og teknologi og ledende dansk ekspert på repræsentation i film og medier. Tess undersøger ulighed og repræsentation med særligt fokus på køn, seksualitet, racegørelse, klasse, handikap, alder, og mere. Tess er ansat som Research Ethics Director i et multinationalt tech- og medie-konglomerat.

 

danskdansks CV

2024/2025             

»Habibti Stadig Single?« af Sara Rahmeh på Husets Teater/Toaster

2023             

»Rebound« en tragikomisk romcom monolog om kvindeværd og fertilitet af Saynab Farah Dahir på Mungo Park Teater

2022             

Teatret modtager et legat fra Roskilde Festival Fonden for sit arbejde.

2021             

»Død over Troper« Reading på Mungo Park Teater. Ny dansk dramatik af Naiha Khiljee, Sara Rahmeh, Saynab Farah Dahir, Zakija Ajmi og Julie Glargaard

2020            

»Queens« Tre unge veninder med minoritetsetnisk baggrund udfolder deres respektive liv i intim fortrolig snak med hinanden og publikum: familie, sex, arbejde, drømme og familie.

Præmieret som en af årets forestillinger. Sandra Yi Sencindiver præmieres for bedste instruktion. 

»Ikke uden min mor« på danmarksturné.

2018             

»Udvandrerne« Skæbnefortællinger med musik og sang om udvandrere, der søgte et liv i et nyt land pga flugt, kærlighed og arbejde.            

»Ikke uden min mor«, en forestilling baseret på interviews med mødre og døtre. En historie der fortalte om kvinder på tværs af lande, kulturer og generationer.

2016             

»Hellig Krig« var en live radioteater om terror, tro og jihad og spillede i biografer. Det markerede også det sidste samarbejde med Hassan Preisler, en af medstifterne af teatret.                   

»Forført« i Københavns badeanstalter og hammam. Erotisk verdenslitteratur iscenesat i kollektiv proces med sanselighed og publikum i centrum. Highlighted ved Copenhagen Stage som et af årets must-see forestillinger.

»Perker Cabaret« på danmarksturné.

2015             

»Perker Cabaret« en politisk og satirisk cabaret om offerroller og etniske stereotyper. Den spillede på caféer: Café AE ved Nørrebro Station, Verdenskulturcenter, Alléenberg på Frederiksberg, Huset i Magstræde og på Den Røde Plads.

2014             

»Oprørt« i en container på Den Røde Plads. En publikumsinteraktiv forestilling om oprør og folkebevægelse. En forestilling som inddrog og iscenesatte sit publikum men som også inddrog det levende mangfoldige liv ude på pladsen.        

danskdansk rykker ud af Østre Gasværk Teater og til Den Røde Plads. Etablerer sammen med Det Flydende Teater byrumsteatret Teatergrad med hensigten om at opsøge publikum dér, hvor de er.

2013             

»Frelserne« i Østre Gasværk Teaters foyer. “Farveblind” cast til at spille forestillingen, som var en historisk gennemgang af alle de mørke kapitler i danmarkshistorien.

2012             

»Media Machine« om mediernes magt, om stereotyper, dehumanisering og skabelse af fordomme. Det var interaktiv forestilling, som inddrog sit publikum på selve scenen, og var et enormt hit blandt unge på gymnasiale uddannelser. Dette er Joans sidste forestilling i danskdansk.

2011/12-2013/14

danskdansk er huskompani på Østre Gasværk Teater

2011             

»Den Hvide Mand – en kompliceret kærlighedserklæring« på Teater Grob (Blaagaard Teater). En konfrontatorisk opsang til den hvide, velmenende middelklasse. Om privilegier, om skjulte, uerkendte fordomme, om strukturel diskrimination, om at være farvet dansker, men hele tiden blive mødt som fremmede.

2009           

Teatret stiftes af Hassan Preisler, Joan Rang Christensen og Hassan Preisler


@